Wednesday 28 December 2011

Länge sedan!

Det var ju länge sedan det skrevs något här: hösten har varit alldeles för full av arbete och sjukdom! Och när tiden och krafterna tryter gäller det ju att använda bådadera till det mest viktiga och alltså har jag hellre stickat än bloggat om stickning! Så det finns gott om nystickade saker att visa upp.

I år ville julstämningen inte riktigt infinna sig, jag som annars är en riktig julnörd. Inte ens julblommorna lockade och till julafton struntade jag i julstjärnor och amaryllisar och köpte mig en bukett snittblommor istället.



Dottern modifierade sitt halsduksönskemål till att vilja ha " en sådan där rund", en som fungerar som halsduk och som kan dras upp över huvudet när det blåser kallt. Jag har för mig att modellen kallades väpnarluva i min gröna ungdom.




Tre härvor Colinette gick det åt och mottagaren blev nöjd med resultatet. Själv tycker jag nog att färgerna inte var någon höjdare, men nu var det ju inte jag som skulle ståta i skapelsen.


Jag prövade en ny uppläggning av maskor denna gång, en slags stickad uppläggning som gav ett fast och bra resultat till kanten. Det första försöket med vanligt skoluppläggning blev för sladdrigt. Jag stickade två räta och två aviga som en tub och formade det hela litet för huvudet med litet kortvarv. En bit ner ökade jag så att den skulle passa om axlarna. Så maskade jag av och gjorde små uddar med jämna mellanrum med hjälp av en slags picot-avmaskning.





No comments:

Post a Comment